Sunday, April 17, 2011

Setiba Di Tasik Chenderoh (Hari Ketiga & Keempat)

Masuk hari ketiga...smua dah lemau...penat & xckup tido....hari ni kumpulan aku akn buat aktiviti survival...wahahha....aktiviti yang aku tggu2.....aku mmg suke giler aktiviti survival nyh...mencabar beb....so sblum pg En.Shariman bgi briefing dlu n bgtau barang apa yang kna bawak & xleyh bawak...kami dibekalkan dgan 2 messtin,5 sudu tepung,gula & garam skit,air 2 botol besar,telur sebiji,serbuk teh,beras skit & 3 batang mancis...mmg trkejut gak la...smuenye skit...mcm mne nak kongsi dgn 11 org mkan????
pening2.....smpai je kat tmpat survival tu,kami diberi password dlu untk msuk ke kawasan kami...
kami dibawa oleh 2 org fasi ke tapak yang kami akn bermalam...
masa tu dah petang sngt....kami terpaksa bersihkan tmpat trsebut,cari kayu api n perlu hidupkan api sbelum maghrib...so dgn kerjasama ahli kumpulan,tmpat sudah dbersihkan...kami buat shelter & pagar....tp msalah kami,kami xdapat hdupkan api...mmg pressure la mse tu....first2 nak hdupkan api,batang mancis tu da trbakar,pastu patah & api trpadam....kami x give up....kami guna batang mancis ke dua...api dah hidup...tapi tba2 mati lg...kami makin pressure....batang mancis tggal 1 je lg..kalau masih x hidup,kami akn bergelap mlm tu....so kami cuba ikhtiar bnda lain...siap gesel ranting kayu dekat kayu api....hahaha...mmg x hdup la sbb matahari pon dah nak tenggelam...so kami redha je la & tawakal guna mancis yang terakhir....kami mulakan dgan bismillah dan akhirnya mancis trsebut berjaya dihidupkan...yeaah...kami berjaya dan mmg happy...unggun api prtama siap dibuat.....lepas tu kami terpikir....kalo unggun api tu terpadam,kami xda backup lain kerana unggun api tu la cahaya yang kami harapkan & untk masak kerana kami prlu bermalam di situ...jd aku berikan cadangan supaya buat 3 unggun api...hehehe....mmg gempak la...terang benderang kawan kami tu....so mlm tu aku pon msak la...ntah aku pon main sebat je ape yang ada...mlm tu kami makan nasi cmpur dgn telur ala2 nasi goreng...hahahha.....ntah ape rse...redha je la...lapar pnye pasal...share2 je sorang skit...so ok la...mlm tu kami brjaga untk jaga unggun api supaya tidak trpadam....
keesokan pg nye...lpas solat subuh,aku lg skali masak untk group aku...hahahah...msak lempeng jew...tapi cam x cye sedap wooo......aku ni dah la x prnah msak lgsg kat umah....nak msuk dapur mmg lgsg xprnah..tau2 je mknan da sedia...huhuuh...haish...ank manje btol..tp msa dlam hutan tu bleyh plak aku msakkan untk org lain mkn n sedap plak...heheh...sbb tgh laparkan...smuenye sedap...huhuhu....
lpas breakfast tu,kami siap2 ttgu fasi dtg ambik untk balik smula ke camp site....so kami kna runtuhkan shelter,padam unggun api & selerakkan tmpat trsebut...sbb nanti kumpulan lain pulak akn duduk di tapak trsebut....
sbelum balik,kami ada 1 lg aktiviti...iaitu orienterring kat dalam hutan tu...huhuhu....
mmg sngt penat la....

No comments:

Post a Comment